ДА ПОДДЪРЖАМЕ
ТОПЛИНАТА МЕЖДУ НАС И МЛАДИТЕ
Интервю с проф. Станислав
Памукчиев
Проф. Станислав Памукчиев е
завършил Националната художествена академия през 1979 година. Работи в областта
на живописта, рисунката, обекта и инсталацията. Направил е над 30 самостоятелни
изложби, както у нас, така и в редица европейски страни – Германия, Холандия,
Австрия, Франция – и САЩ. Участник е и в редица колективни изложби и селекции
на международни форуми от рода на Арт–Цюрих и Арт-феър в Стокхолм. Последната
му изложба се състоя в галерия Академията през октомври-ноември 2013 година.
Как повлия на
оформянето Ви като художник изборът на специалност „Стенопис”?
Моят избор определено повлия в посока на относителна
свобода в школовката. За разлика от академичния импресионизъм в руски стил,
който доминираше тогава, стенописта ме учеше на условност, деформация,
стилизация. Малко по-късно българската живопис беше обновена и преобразена от
големите – Никола Петков, Светлин Русев, Иван Кирков.
Вие чететe и осмисляте много
автори, свързани с изкуството, религията и митологията. Какво Ви даде един
Бердяев, който сте прочели от начало до край?
Много ми е дал. Теоретична плътност и патос в откриването
на други пространства. Не по-малко е въздействал на светоотношението ми Мирча
Илиаде. И задължително трябва да спомена Джоузеф Кембъл ‑ друга звезда на
небосклона на сравнителната митология и културология.
Кои от поетите
обичахте да четете на млади години?
От чуждите – Торо и Уитман. От българските – Дебелянов и
символистите. Всички тези влияния затвърждават едно интуитивно докосване до
скрития смисъл и едновременно то върви и през усилието в рисуването, през
мъчителните търсения да намериш себе си.
И как стигнахте до
предпочитанието на пепелта като материал и като техника?
Всичко е дадено предварително. После – само се осмисля.
Неповторимото себеизразяване на художника става с непрекъснато опипване на
територии. Търсейки материала, който да изрази моите интуиции и прозрения,
стигнах до пепелта. Тя носи голяма смислова дълбочина с културната си символика
свързана с огъня. Огънят е в основата на нашата цивилизация и е символ на
пречистване, трансформация, медиатор между тук и отвъд, преход от материално в
духовно. Пепелта е следата от грандиозен акт на трансформация. Човечеството
само от 150 години е на електричество, в предишните етапи на съществуването му
всичко се е въртяло около огъня.
Има ли други
български художници, които работят с алтернативни материали като пепелта?
Да, има, но смятам, че не е така концептуално осмислено. В
абстрактната живопис има автори, които работят с пръст, слама, пясък, графит и
други. В началото на 90-те години имаше опит за разширяване границите на
картината, от който съществена част беше промяната на материала и техниката.
При мен, пепелта беше осмислена като смисъл и съдържание, а не само като
промяна на материала и визията.
Какви са основните
тематични внушения във Вашето творчество?
Метаморфозата в човешкия смисъл. Вечното движение на
пътища и смисъл. Голямата метафора на живота и смъртта. Диренето на морални и
ценностни мотиви. Картината като пространство, ограничена от рамката, ме заведе
до пластичните триизмерни пространства. Моята предишна изложба на Шипка 6 през
май 2013 година беше посветена на инсталационната техника, която закономерно ми
наложи своята условност и абсолют. Но устойчиво се запази тенденцията на моето
интуитивно усещане за трансцендентно-мистичното, както и за големите опозиции:
тяло – дух, свещенно – профанно, светлина – мрак, осветената и сенчестата
страна на човешката психика.
Какво мислите за
комерсиалната визуална култура, която ни атакува навсякъде?
Не мога да скрия моята съпротива
срещу днешната употреба на културата като забава. С други думи, развлечение
след като сме били употребени физически, морално и интелектуално. Културата е
възникнала преди всичко като коректив и като духовно изкачване, а не като
забава. Аз се съпротивлявам срещу тази подмяна в предназначението на
изкуството. Масовата култура подбужда глад за зрелища и сетивни удоволствия.
Това е част от програмата за обезличаване на човешкото у човека, превръщането
му в удобен материал за манипулиране.
Говорите ли на тази тема с Вашите студенти, интересно е какво мислят
за масовата култура?
Разбира се, че да. Разговарям с тях във всички посоки.
Обаче през тях минава и друга информация и те реагират по различен начин.
Особено през последните няколко години, разликата във възрастта между нас става
все по-осезаема. Опитвам се да поддържам топлината между нас като живеене и
реакции. Благодарен съм на професията на преподавател, че не ме затваря в моя
бульон, че потъвам и се разтварям в други енергии. Опитвам се да си поддържам
будно любопитствата към съвременното изкуство, независимо от моята лична
програма на художник.
Има ли тенденции в
съвременното изкуство, които Ви допадат, и такива ‑ които ни Ви допадат?
Разбира се – да. Това, което става в западната култура има
свои исторически цивилизационен ход. Ние се намираме комплексирано в
периферията на този ход. Мисля, че в момента траекторията на западната цивилизация
е низходяща по-скоро, отколкото възходяща. На нас, като хора в провинцията не и
остава нищо друго освен да имаме своята позиция, своята отговорност и
достойнство. Да изберем своята позиция, вярна с нашата национална традиция, а
не сляпо да копираме. Може да черпим вдъхновение и пример от високите
постижения на западното изкуство, но не да преписваме. Трудно е, но
задължително да запазим своята самобитност, въпреки диктата на медиите и
обществената конюнктура. Потопени в информационния океан младите лесно могат да
се удавят и да не намерят своята неповторима идентичност.
Според Вас
човечеството, ако стигне до краен предел, ще тръгне ли в друга посока?
Много мислещи хора смятат, че това неизбежно ще стане. Аз
се опитвам да върна човека към първичното усещане за мистичното. То се намира
на границата на познаваемото, и пред бездната на неизвестното. Тогава се
поражда търсенето на отговори, което е дало начало на всички религии. Ввъ ново
време заменихме това чувство за мистичното с илюзията за икономическия и
технологическия напредък и още повече с консуматорското задоволяване на
желанията. Този постоянен стремеж у мен към трансцедентното е опит да спася
нещо от себе си и да разговарям с другите за нещата от живота. В крайна сметка
трябва да извличаме нещо стойностно и трайно.
Смятате ли, че
въпреки изкушенията на новите технологии не трябва да се поддържат традиции в
обучението на младите художници като изстраданато усилие да се научиш да
рисуваш добре?
Лично аз мисля, че трябва да се мине през изстраданото
усилие на научаването да рисуваш добре и аз застъпвам идеята за умерена, умна
консервативност в Академията. На Запад беше загубена класическата традиция в
обучението на младите, но сега отново се връщат към нея, към изискването да се
изобразява и да се развива дарбата, заложена у родения художник. Само тогава той
може да намери трайно своята неповторимо индивидуален почерк.
Интервюто
взе д-р Ксения Киселинчева
ноември 2013
ноември 2013
Няма коментари:
Публикуване на коментар