Кризата в
семейните ценности е водеща тема в британската и в американската драма на
водораздела между модернизма и постмодернизма. Целта на това изследване е да
проследи някои стилистични похвати,
използвани от Сам Шепърд в " Заровеното дете" и да се потърсят
известни паралели с "Завръщане у дома" на Харолд Пинтър и "Кой
се страхува от Вирджиния Улф" на Едуард Олби. Търси се аналогия в начина
по който условността на ритуала на екзорсизма и на „игра в играта“ присъства
при тримата автори, за да се изобличат парадоксите и абсурдите в семейните
ценности на западното общество от 60-те и 70-те години на ХХ век. Нашият фокус е насочен главно върху кризата в
патриархалното християнско семейство, интерпретирана от Шепърд в „Заровеното дете“ в духа на черната комедия.
Подобно на споменатите по-горе пиеси на Пинтър и на Олби, пришълците в
семейството предизвикват объркване и криза във взаимоотношенията на неговите
членове, която стига в своята кулминация до
екзорсизъм, или прогонване на бесовете и в крайна сметка предизвиква
катарзис. В хода на конфронтацията на героите стават много сътресения -
разбиват се житейски илюзии, разкриват се тъмни тайни и се установява нова
конфигурация в борбата за власт и надмощие.
В пиесата на
Шепърд, новодошлите са младата двойка - внукът Винс и приятелката му Шели. За
известно време, те играят ролята на публика за членовете на семейството, пред
която те разиграват различни роли и игри, борейки се за налагането на своята
воля. Драматургично условността на „игра в играта“ изпълнява функцията на
лакмус, чрез който се проявяват различни спотайвани чувства и мисли, тайни
малки и големи престъпления и други грехове. В края на пиесата се разкрива
тайната на ужасното семейно престъпление т.е. убийството на детето, плод на
инцестна връзка между майка и син. След признанието, земята на фермата, която е
станала неплодородна години наред, отново започва да ражда изобилно. Това силно
напомня за ренесансовите трагедии, където има паралел между нарушеният ред в
човешките отношения и природните катаклизми.
Додж,
патриархът на фермерското семейство е вече много стар и болен, на всичко отгоре
страда от алкохолна зависимост и не може да контролира нещата в семейството.
Той говори неохотно с жена си, която обитава горния етаж и която отказва да се
грижи за него. Докато те разговарят, той непрекъснато я иронизира,
изобличавайки нейното лицемерие. Например, съпругата се кани да излиза и
уверява съпруга си, че за него ще се грижи най-големият им син Тилдън, но от контекста се подразбира, че
последният е преживял някаква травма и страда от странна неадекватност. Преди да излезе, мама Хейли не пропуска да се
нахвърли върху съпруга си Дожд и да го
обвини в алкохолна деградация.
Междувременно
Тилдън се появява пред родителите си с кочани царевица в ръце. Те са озадачени,
тъй като земята на фермата не ражда нищо
от години и те решават, че той е откраднал царевицата от съседите. След излизането на мама Хейли, Тилдън
подхваща неудобната тема за нещото,
заровено в нивата зад къщата. Бащата упорито отказва да разговаря на тази
неудобна тема, но синът го предупреждава, че ако не проговори, ще намери своята
смърт. Той е убеден, че бремето на тайната ще стане непосилно и ще го убие. В
резултат от техния сблъсък, Дожд потъва
в пиянски сън, а Тилдън го покрива с кочаните царевица, символично като при
погребален ритуал. В края на първото действие се появява другият син Брадли,
който е загубил единия си крак и ходи с патерици. Неговата омраза към баща му
се символизира от ритуално действие - той брутално подстригва косата на баща си
докато последният спи, при което наранява главата му на няколко места. От
случилото се дотук става ясно, че отношенията баща-син са далеч от каноните на
християнското семейство.
Завръщането
на внука у дома подчертава още повече отчуждението между членовете на
фамилията. Нито баща му Тилдън, нито
дядо му Дожд го приемат за свой и твърдят, че не го познават. Подобен ефект
има и при Пинтър в пиесата „Завръщане у
дома“, където членовете на семейството посрещат най-големия брат Теди и жена му
Рут враждебно и изпълнени с подозрения. Същият ефект предизвиква появата на
гостите в пиесата „Кой се страхува от Вирджиния Улф“ на Олби, където домакинята
предлага играта „да преследваме гостите“. И при двамата автори, това води до
хаос в отношенията и до разкриване на неудобни истини. При Пинтър, преуспелият
в академичната си кариера Теди се е оженил, без да подозира, за бивша
проститутка и това разбива първоначалната представа за тяхното щастливо
семейство. При Олби се оказва, че младата двойка, която гостува, са се оженили
само заради бременност, която по-късно се оказва, че е била фалшива. Домакините
Джордж и Марта са женени по сметка - Джордж вижда в брака им трамплин за
кариерата му на професор, тъй като бащата на Марта е ректор на университета в града . При Шепърд
абсурдната ситуация ескалира до гротескожо звучене, когато Тилдън започва да твърди, че е имал само
един син и че той е заровен в задния двор. Очевидно, нещо ужасно се е случило и
то е объркало напълно нормалните отношения в семейството. Винс е изненадан, че
баща му се е върнал във фермата от Н Мексико и че никой от фамилията не го
припознава. Нищо друго не му остава, освен да започне борба с роднините си да
го признаят за свой законен член. Привидно се съгласява да купи бутилка уиски на дядо си, за да спечели време да осмисли шокиращата
ситуация и изгради своята стратегия.
Изведнъж, в
края на второ действие, когато Винс се завръща, дядо Дожд започва да говори за
ценностите, които е наследил от предишните поколения. И той тържествено заявява,
че ще завещае фермата на внука си. Постепенно и Тилдън започва да припознава
Винс, но все пак продължава да говори за детето, удавено и погребано зад къщата. На този етап, всички, освен него, са
склонни да приемат удобната версия , че става дума за нещастен инцидент.
В трето
действие Брадли е заел мястото на баща си на дивана, за да демонстрира, че той
командва в къщата. Освен това, той се опитва да се покаже като мъж пред
приятелката на Винс като подигравателно си пъха пръста в устата й. В следващия
момент отново се появява мама Хейли, придружена от пастор Дюис, чиито реплики
ги изобличават недвусмислено като лицемерни и неискрено религиозни. Шели,
приятелката на Винс, умишлено споменава за семейната тайна пред тях, но мама
Хейли подминава темата и насочва разговора в друга посока. Най-после Винс е
удовлетворен, че е признат от своите роднини и, че е новият собственик на
фермата. Той съзнава, че е поел голяма отговорност и споделя с Шели, че има
намерение да продължи семейната фермерска традиция. И Винс символично заема
мястото на дивана, за да покаже, че той последно контролира нещата. Най-после и
дядо Додж признава, че той е убил детето, родено от греховната връзка между
мама Хейли и Тилдън. Възстановяването на
реда в човешките отношения, след катарзиса на разкаянието, както е прието в
ренесансовата трагедия, възстановява и реда в природата. Безплодната фермерска
земя отново започва да ражда. Мама Хейли казва в своя финален монолог, че това трябва да е от слънцето, но на английски
"слънце" и "син" са омоними. В следващия момент Тилдън се
появява с мъртвото дете на ръце, за да му се направи подобаващо християнско
погребение.
В пиесата на
Едуърд Олби, главните герои Марта и Джордж непрестанно воюват и се нараняват,
тъй като връзката им се крепи на лъжи и илюзии. В третото действие обаче
настъпва обрат и те изживяват мъчителния катарзис на разкаянието. При Харолд
Пинтър, новодошлите Теди и Рут предизвикват хаос и объркване в семейните
взаимоотношения в които всеки член се бори за надмощие над другите. Тук също в
трето действие настъпва развръзката на конфронтацията– шокиращо Теди и Рут се
разделят и в семейството се установява
съвършено нов ред, като патриархатът се замества с матриархат, при който Рут е тази, която определя дневния ред.
И тримата
драматурзи са формирали своя стил в духа на модерния европейски театър, който
може да бъде проследен назад до Ибсен и Стриндберг. Също така, те са силно повлияни от театъра на абсурда от
60-те и 70-те години на ХХ век и затова пиесите им се вписват във формата на черната
комедия. От друга страна, те оформят своята философска нагласа и художествено
виждане за света и човека под влиянието на
екзистенциализма на Мартин Хайдегер и Жан Пол Сартър, който представя човека уязвим и
объркан пред мистерията на битието, смешен в несъответствието
между неговите
домогвания и силата на съдбата, като
проявление на неизмеримо по-могъщи сили в микро и макрокосмоса. Хуморът се
гради в известна степен в духа на Чехов, т.е. колкото по-нелепа и безнадеждна е
ситуацията, толкова по- абсурдистки смешна изглежда тя. И при тримата
драматурзи черният хумор прелива в сложна палитра от тънка ирония през фарс и
пародия до откровена гротеска. Всички тези сходни тенденции се пречупват през
призмата на неповторимата им творческа индивидуалност и националната традиция.
Друго
типологично сходство в творчеството и на тримата автори е определената доминанта
на вътрешния конфликт на героите, който се сблъсква с външната действителност и
се получава ефект на иронична многозначност. Затова в пиесите им, върху
привидно натуралистичния диалог и действие се наслагва сюреалистично измерение,
изтъкано от подтекстови внушения, лайтмотивни вариации на реплики, ситуации и
актьорски конфигурации. Монологичната форма силно доминира в начина на
саморазкритие на характерите и варира от изповед до философско послание. В този
смисъл, традицията на О'Нийл, Ибсен,
Чехов и Стриндберг се обогатява и доразвива в театъра от втората половина на ХХ
век. При Сам Шепърд по-силно се усеща моралният релативизъм, характерен за постмодернизма,
както и присъствието на масовата култура (рокендрола и холивудските филми).
В обобщение,
това са важни общи тенденции в използването условността на ритуала на
прогонване на бесовете и "игра в играта" у тримата драматурзи, чрез
които остро се критикуват лицемерието и фалша в патриархалното християнско
семейство след Втората световна
война. Традиционно, комедията, а още повече черната комедия, е в своята стихия,
когато разобличава тъмната страна на човешката природа, изразена във вечните
пороци като алчност, скъперничество, похот, лицемерие, желание за власт и обсебване.
Публикувано в списание "Везни" Бр.8 2018г.
Няма коментари:
Публикуване на коментар