Силфида с нежно сърце
Ксения Киселинчева, PhD
Ксения Киселинчева, PhD
Мария Илиева е една от прима‑балерините на Националната
опера и балет. На 11 години е избрана да продължи обучението си в Балетното
училище в Санкт Петербург (тогава - Ленинград) като отговаряща 100% на високите
критерии. И до днес тя смята, че точното й място е там. През 1986 година тя
става лауреат на Международния балетен конкурс във Варна. В 1988 година е
избрана от Юрий Григорович за неговата брилянтна постановка в София на „Лешникотрошачката”.
Следват нейни оригинални интерпретации на целия спектър от женски роли в
балетния репертoар от Одета – Одилия в „Лебедово езеро” до Маргарита Готие от „Дамата с камелиите”. Завоюва
званието "прима" в 1990 година. Маша Илиева умело администрира като директор на Националния
балет (2001‑2003). Тя е и всеотдаен педагог в нейната частна балетна школа за
деца, основана в 1995г. В 2000 г. защитава магистърска степен по балетна
режисура и педагогика и издава своя труд като книга, която запълва бяло поле в
детската балетна педагогика. Доц. д‑р Маша Илиева е преподавател по
исторически танци и класически репертоар в Музикалната академия "Панчо
Владигеров". Занимава се с благотворителна дейност.
Срещнахме се в едно
бистро наблизо до операта. Свърталище на много артисти, които отскачат там
между изнурителните репетиции на чаша чай или кафе и нещо за хапване. Разбира
се, това върви паралелно с размяна на закачки и шеги с колеги, с настоящи или
бивши приятели. Мобилният й настъпателно се намесваше в разговора ни и тя се
принуди да го изключи. Току‑що идваше от репетиция на „Лешникотрошачката”, където
води репетициите на младите надежди. Като всеки лаик, имах смътната представа,
че пътят към върха в изкуството е самотна Голгота. Но се изкушавах да надникна
в детайлите на ежедневната битка, където и дъските на пода бяха напоени с пот,
кръв и сълзи.
- Какво се случи след
като се върна от Русия?
- Бях на 17, най‑младата.
Тогава беше златната ера на Калина Богоева, Вера Кирова и Красимира Колдамова. Изобщо
не се виждах някой ден да заема тяхното място в някоя от главните роли.
По-младите колеги вече танцуваха малки роли, а аз бях на последна редичка… Дори
не ме пращаха на състезания. После, лятото на 1986-та дойде наградата във Варна,
а малко по‑късно Ю. Григорович дойде в София и ме избра за главната роля в
Лешникотрошачката. Както обясняваше той - тук Маша забави темпото - не само
заради изрядната техника, но най‑вече заради огромния скок, с който се
отличавах. За обаятелното ми присъствие като актриса се грижеха руски
специалисти от Болшой театър, изпратени, за да помагат при постановката.
- А кога -
полюбопитствах аз - имаше реални предпоставки за да те удостоят с титлата
"прима балерина"?
- За някои - след
майсторско изпълнение на една главна роля. Но в моя случай, титлата дойде след
като изиграх всички основни роли от балетния репертоар. Изиграх ги с
индивидуален почерк. Особено се вълнувам, когато търся начин да предам
героичното и драматичното в характера на героинята.
Както и в другите
изкуства, помислих си аз. Изрядната техника не е достатъчна. Трябва като че ли
да напипаш нови нюанси в образа, които публиката да усети и да се развълнува от
преоткриването на своята представа за дадена героиня ...
И така, всеки ден е
различен за Маша. Понеделник е в Музикалната академия. А в останалите дни е
като днес - безкрайни репетиции в Операта. Събота сутрин е в школата за деца.
Знам, че
финансирането на изкуството у нас е голям проблем. Затова я питам дали намира
спонсори, готови да подпомагат млади таланти.
- Да - съгласява се
тя - много е трудно. Но аз не се предавам лесно. Например, в 2000-та основах
трупата "Младият балет на България". Направихме турнета из страната и
участвахме в "Охридско лято". След това създадох организация със
същото име и сега с помощта на спонсори помагам в областта на оперното и
балетно изкуство.
- Друга твоя
постановка в Операта е "Спящата красавица" (2014). Какви бяха
непредвидените трудности при нея?
- Трудности имаше, но
те не бяха непредвидени. Слава богу, имах подкрепата на целия екип - сценограф,
художник по костюми, диригент, администрация. Това беше мега‑спектакъл с повече
от 100 човека, които излизат на сцената. Всичко трябва да бъде координирано, за
да постигна цялостно въздействие. Спектакълът мина блестящо, билети се търсят
месеци преди поредното представление.
- Много твои колеги
заминаха за чужбина. Защо избра да останеш тук?
С присъщата й
самоирония Маша вдига рамене и отсича:
- За мен има само
един отговор: съд‑ба!
И тъй като разговорът
беше потръгнал, поръчах по още една чаша чай. Маша си гледа часовника, но
проявява разбиране. Опитвам се да дръпна още една нишка от кълбото въпроси, в
които съм заплетена:
- Спори се много за
експериментите при класическия балет? Разбирам, че и класиката трябва да се
направи по-близко до съвременния зрител. Какво мислиш за балетисти, танцуващи
почти голи на сцената и правят откровени еротични внушения?
- Да, това е
нещо, предизвикващо различни мнения. Според мен, зависи от постановката -
голото тяло може да въздейства по различен начин.
- Всяка нова медия
поставя под въпрос предишните медии. Интернет вече застрашава например
телевизията. Но тази нова медия най-вече се състезава с изпълнението на живо.
Кошмарно видение за всички изпълнители е заплахата от празния салон. Какво
мислиш за това?
- Интернет е полезна
вещ, но живото изпълнение е неповторимо преживяване.
Въртя се в кълбото от
възникващи въпроси и дръпвам друга нишка:
- Кои според теб
качества на характера са решаващи, за да се изяви по-пълно вроденият талант?
Маша никога не се
взема на сериозно, когато става дума за такива помпозни неща, и с усмивка
отговаря:
- Дисциплина,
трудолюбие и себеотдаване. И много други неща.
- А учиш ли децата в
школата освен на балет, още и на тези и други ценности?
- Старая се, когато
работят с мен, да могат да видят и възприемат своеобразен образец, колкото и да
е трудно.
- Как според теб се
развива през последните години Международният балетен фестивал във Варна?
Очите й светват и тя
с ентусиазъм заявява:
- Фестивалът
преживява истински ренесанс. Освен обичайните участници от Корея и Китай, които
винаги показват много добра техника, тази година имаше участници дори от Гранд
Оперȧ в Париж и от Большой театр. Стана време за репетиция и затова изстрелях
последния си въпрос:
- Нещо ново на фронта
на благотворителната ти дейност?
- Последно, дарих
сума за сдружение "Деца с онко‑хематологични проблеми". А с Фондация
"Ангелия" имаме нов проект, но ще говорим за него, когато му дойде
времето ...
Седмичник "Животът днес",
21.12.2015,
http://www.jivotatdnes.bg/news/kultura/silfida-s-nezhno-sartse
Снимки:
1. Маша в
"Лебедово езеро"
2. Маша в
"Спящата красавица"
3. Децата
от Школата преди конкурс
4.
Благотворителен бал 2011
Няма коментари:
Публикуване на коментар