Никола
Манев е роден на 28 август 1940 в Пазарджик, отраснал в Чирпан, родното място
на Яворов, който е негов любим поет. Учи живопис при проф. Васил Стоилов. През
1962 г. е приет в класа на М. Брианшон в Националната художествена
академия в Париж. След завършването получава първа награда на големия конкурс
Шаневер. Установява се в Париж, където се завръща след странстването по света.
Н. Манев е нарисувал над 3000 картини, собственост на музеи, обществени и
частни колекции в над 30 страни. Последната му експозиция в Галерия Финес в
София, която се показва до 14 ноември, включва повече от 50 живописни платна,
рисувани през последните години.
Паралелните
светове на Н. Манев ни обогатяват с нови гледни точки върху света около нас.
Тематично те вървят главно в три условни кръга ‑ необятните пространства
на природата, относително крехките архитектурни творения на фона на архетипни
форми на пейзажа и архитектурни паметници от френското средновековие и
италианския ренесанс.
Колоритът
и рисунъкът в тези три паралелни светове варират според темата, настроението и
моментното виждане. Манев определено има строго индивидуален стил, който
веднага се разпознава.
Необятните
пространства на архитектоничните форми на пейзажа се отличават с ярък колорит,
динамична мазка и внушават стихията и могъществото на природата в нейната
дълговечност. В композицията на картини от този кръг често може се различи
нещо, подобно на лабиринт, в който можем и да се изгубим, както и да открием
пътя към загадка. Творецът казва: "... и рисувам по интуиция. Картината
сама си намира пътя в движение."
Манев
рисува както видимото, така и невидимото. В цикъл картини той пресъздава
силното си усещане за трансцедентното, за мистично‑загадъчното. Това са
композиции, в които струят неземни лъчи, които напомнят за полета на човешкия
дух.
„В
творбите ми се старая да излизат лъчи навсякъде, да разкъсвам затвореното, да
полети въображението в пространството, завиждам на птиците ....” твърди Манев.
Друг
ракурс в светоусещането на художника намираме в един втори кръг от картини.
Общото в тях е съпоставянето на непреходния свят на природата с крехкия човешки
свят. В негова картина може да се види например мощно разгънат пейзаж с
пирамидално възвишение и в оптиката на Манев - относително малка крепост.
Другаде полуразрушени крепостни стени са на фона на необятния небосклон.
В трети
кръг картини Н. Манев с изящен реалистичен рисунък преоткрива по свой начин
конкретни архитектурни образци във Франция, Италия. Те въплъщават духа на
епохата, нейните нрави и вкусове и човешкото упование да се надвие времето. Те
са свидетелство за чудесата на човешкия креативен гений, който вечно се стреми
да остави трайна следа за следващите поколения.
Никола
Манев черпи вдъхновение както от френската културна традиция, така и от
българската. Дали затова не се завръща често в Чирпан или Варна, така както и в
Париж.
Вестник "Животът днес"
(Култура), 17.11.2015
http://www.jivotatdnes.bg/news/kultura/ne-samo-ptitsite-mogat-da-letyat
Няма коментари:
Публикуване на коментар